tiistai 10. huhtikuuta 2012

Zürich, päivä I

Viitisen viikkoa takaperin varattiin lennot ja hotelli pääsiäiseksi Zürichiin ja viimein aika oli käsillä! Reissukokoonpanoomme kuului itseni lisäksi poikaystävä, sekä Mikkosten maailma aka kaksoset aka Turo ja Erkka. Pojat tulivat jo torstai-iltana meille, jotta pääsisimme aamuyöstä samaa matkaa lähtemään. Pelailtiin Crash Team Racingiä ja palaveerattiin missä kaikkialla käytäisiin ja millä aikataululla.

Herätys oli perjantaiaamuna epäinhimilliseen aikaan 04.30. Oltiin varattu taksi viideksi ennakkoon, ettei vain kaikki baarista könyäjät ja muut matkalle lähtijät veisi kaikkia takseja. Kentällä hengattiin se pari tuntia aamupalasämpylöitä naamaan tunkien ja peukaloita pyörittäen.

Oltiin bongattu kentän kahvilassa koko Korpiklaani ja he tulivatkin samalle lennolle Hki-Oslo meidän kanssa. He ovat tuossa alla olevassa kuvassa Mikkosten edessä olevilla paikoilla. En vaan iljennyt mennä häiritsemään niiden eloa ottamalla kunnon kuvaa.

Oslossa vaihto Zürichiin menevään koneeseen. Oltiin puolen päivän aikaan perillä. Tarkoituksena oli mennä rohkeasti ratikalla keskustaan, mutta päädyttiinkin taksiin näin ekan päivän ekojen minuuttien kunniaksi, koska ei tiedetty mistään mitään. Päästiin ongelmitta hotellille, joka oltiin valittu perustein halpa, mutta melko lähellä keskustaa. Ja silti se oli siistein hotelli, jossa oon käynyt. Aikani jouduin kyllä ihmettelemään suihkua lasiseinäisine ratkaisuineen.

Puolisen tuntia hotelliaikaa. Kerettiin siinä yhdet siiderit ottamaan, vaikkei me tietenkään siihen aikaan oikeen juomaan ruvettu. Joku roti. Ensimmäinen alkoholijuomani 11 viikkoon. Somersby'tä tietenkin, Oslosta ostettua.

Lähdettiin suunnistamaan rautatieaseman suuntaan. Oikeaoppisesti tähän lystiin olisi mennyt vartti reippaasti kävellen, meiltä meni 1,5h. Positiivisesti ajateltuna eksymisellä oli hyviäkin puolia, löydettiin vaikka mitä ja nähtiin kaupunkia. Löydettiin muun muassa Helsinki-niminen mesta ja iso, nätti puisto.

Rautatieasemalla käytiin eksoottisesti Burger kingissä safkaamassa... Tämän jälkeen viimein sinne minne pitikin eli Drinks of the worldiin, joka sijaitsi steissin holleilla. Vähän niin kuin Helsingin Asematunneli. Tässä kaupassa myytiin siis kaiken maailman alkoholijuomia, kirjaimellisesti. Plus meidän paikallinen kaveri, David, oli siellä duunissa, jonka takia ko. mestaan tuli eksyttyä ainakin pari kertaa päivässä.

Miksi juoda paikallisia oluita, kun on Lapparia? Eetu laimentaa kulttuurishokkiaan.

Mentiin läheiseen puistoon istumaan ja huomattiin viereisestä joesta lähtevä venematka, jolla päätettiin joku päivä käydä. Davidin päästessä töistä kuudelta korkkasimme puistokauden. Ennen meidän matkaamme (ja heti matkan jälkeen) oli kuulemma ollut kauniit ja lämpimät ilmat, mutta koko reissun ajan oli nollasta noin seitsemään asteeseen lämmintä ja välillä satoi vettä, välillä lunta.

Juotiin parit juomat ja siirryttiin baariin, jonne tuli lisää tuttuja; Betty, joka oli edellisvuonna muuttanut Suomesta Sveitsiin ja hänen kaverinsa Charles.

Tästä lähtiessämme porukka pieneni yhdellä ja lähdettiin hotellille jatkamaan juhlia. Minun piti myös vaihtaa vähän nätimmät vaatteet noiden rönttäkuteiden tilalle ja meikata. Kävellessämme hotellille Betty otti meidän porukasta kivannäköisiä yökuvia.

Makeover, juomista hotellilla ja ryytyneet kanssamatkustajat.

Porukka pieneni jälleen yhdellä, kun jatkettiin hotellin viereiseen irkkupubiin Eetun, Turon, Bettyn ja Charlesin kanssa. Otettiin yhdet ja leikittiin I've never-peliä. Biisejä sai toivoa ja Eetu toivoi Flogging Mollyn Drunken lullabiesiä, jonka jälkeen biisitoiveita ottava mies ei tahtonutkaan enää soittaa kuin edellä mainittua bändiä, Dropkick Murphysiä ja muita vastaavia. Ja tätä ennen siis oltiin kuultu esimerkiksi Robbie Williamsia ja Kylie Minogueta.

Tästä lähdettiin enää kolmisin Eetun ja Turon kanssa strippibaariin. Oli aika nopea ja ujo kymmenen minuutin visiitti, mutta tulipa tällainenkin ensimmäistä kertaa elämässään koettua. Tästä suunnattiin enää takaisin hotellille ja käytiin tutimaan, vaikka yö oli vasta nuori. Kahteen asti jaksettiin, mutta pitikin ajatella myös seuraavien päivien jaksamista.

Parina seuraavana päivänä saatte postaukset päivistä II ja III, jolloin oltiin hieman aikaansaavempia nähtävyyksien suhteen.