maanantai 23. marraskuuta 2015

Frankfurt & Bad Homburg 19.-22.11.2015

Torstai: Frankfurt Major, Römberberg, Eiserner steg, Main Tower

Kello herätti 04.30 ja täti tuli meitä viideltä hakemaan. Puoli kuudelta oltiin kentällä ja check-in ja turvatarkastus sujui nopeesti ilman jonoja. Jälkimmäisessä nuori miestyöntekijä kyseli oonko ollut metrorundilla ja oliko mun nimi Marjut. Tunnisti mut kuvista ja meillä oli yhteisiä kavereita.

Meillä oli tunti aikaa kulutettavana ennen boardingin alkua. Käytiin taxfreessä ostamassa juomista ja aloitin uudestaan Kuokkamummon lukemisen. Kone lähti 7.05. Luin vielä koneessakin ihan hetken knnes saatiin aamiaiscroissantit syödäksemme heti lähdön jälkeen. Loppuajan torkahtelinkin. Perillä oltiin 8.55.

Meidän kaksi syytä lähteä Frankfurtiin oli Saksassa vaihdossa oleva Hanna sekä Dota2-pelitapahtuma Frankfurt Major. Hanna oli meitä kentällä vastassa. Otetttiin juna Frankfurtiin (vain 10 min matka) ja käveltiin päärautatieasemalta hotellille ~200 m. Olin valinnut hotellin, jossa oli aamupala included ja josta oli kävelymatka messuhallille. Hotellia varatessa en tiennyt, että Frankfurtissa oli oma punaisten lyhtyjen alueensa, saatika, että meidän hotelli on sillä alueella. Oh well.

Käytiin nopeesti hoitamassa check-in ja heittämässä kamat huoneeseen. Samantien lähdettiin kävelemään (vain vähän kiertoteitä, kun ensikertalaisina oltiin hetken hukassa) Festhallelle, jossa Frankfurt Major järjestettiin. Paikallinen messukeskusalue. Alunperin piti lähteä ensimmäiseksi kiertämään Frankfurtia ja vasta iltapäivästä Festhallelle, mutta Eetu tahtoi nähdä OG:n pelaavan, joten näin tehtiin. Heti kun päästiin halliin sisään, tuli mies kysymään voiko meitä kuvata, tiedä sitten mihin koosteeseen sekin pätkä tuli. Huomattiin kyllä myöhemmin, että siellä eritoten kaikkia porukoita, joissa oli nainen, käytiin kuvaamassa. Katseltiin peliä ja käytiin välillä ihmettelemässä signing sessionsissa [A]lliancen ruotsalaispoikia.

Parin tunnin päästä jatkettiin junalla nähtävyyksien luokse. Eli vanhankaupungin keskusaukiolle Römerillä, jossa oli raatihuonetta ja kirkkoa. En saanut hyviä kuvia, koska aukiolle oltiin juuri kasaamassa seuraavalla viikolla aukeavaa joulutoria. Nälkä oli tässä vaiheessa hirmuinen, joten mentiin ihan siinä Römerillä olevaan perinteiseltä vaikuttavaan ravintolaan. Tässä, kuten muissakin käymissämme ravintoloissa, ruoka oli halpaa ja annokset valtavia.

Seuraavaksi lyllerrettiin Eiserner steg-sillalle, joka oli ihan vieressä. Lukkoja sillalle on alkanut ilmestyä vasta viime vuosina. Samalla sai kuvaa kaupungistakin, hurja kontrasti vanhojen talojen ja takana kurkottelevien pilvenpiirtäjien välissä.

Käveltiin Main-joen vartta kohti Main toweria, jota etsiessä meni tovi. Ei ollut opasteita, vain pieni huomaamaton nimi ikkunassa. Siellä kun noita pilvenpiirtäjiä oli useampia, hyvin harvassa Euroopan kaupungissa on. Main towerin 200 metrin korkeudella olevalle näköalatasanteelle pääsi 6,50 eurolla. Tuuli ihan jumalattomasti, mutta ainakin oli hyvät näkymät.

Etsittiin kahvila, jotta seuralaiseni saivat kofeiiniannoksena. Hyvästeltiin Hanna, kipastiin nopeasti hotellilla ja palattiin katsomaan Dotaa ja OG:ta. Neljä kertaa eli kaikki päivän pelit päättyivät niin, että se joukkue hävisi, jonka puolella istuttiin. Jinxed!

Jäätiin vielä pelin jälkeen hetkeksi paikalle ihmettelemään, mikä olikin hyvä veto, koska Eetu näki uudestaan suosikkicastaajansa Tobiwanin ja sai sen kanssa yhteiskuvan (edellisellä kerralla Eetu jäätyi ja Tobiwan ehti häippästä). Sitten mulla olikin siinä hihittelevä ja onnellinen fanipoika. Vaikkei toi Dota mua kiinnostakaan, on se kauheen kiva nähdä Eetu intopiukeena jännittämässä ja huutamassa yleisön joukossa.

Käveltiin takaisin hotellille juna-aseman kautta, haettiin matkan varrelta dönerit mukaan ja tultiin hotellile. Syötiin ja katseltiin tabletilta Burying the Exää. Kävin nukkumaan klo 21.30, mutta olikin ollut semmoinen 18 tunnin aktiivinen päivä. Aikaeroa Suomeen verrattuna oli -1h.

Perjantai: Bad Homburg,  Frankfurt Major, Speak easy

Heräsin 7.45 ja hoidin aamutoimet. Herätys oli kasilta, mutta viimeistään piti nousta 8.30. Käytiin hotellin aamupalalla, jossa tunnistin yhden poikaporukan edellispäivältä Festhallelta. Ne olivat niin usein nousseet ja  menneet edestakas hakemaan kaljaa.

Hetki ehdittiin olemaan vielä huoneessa ennen kuin lähdettiin juna-asemalle. Ostettiin päiväliput ja lähdettiin Bad Homburgiin, jonne oli 20 min junamatka. Siinä kaupungissa Hanna on vaihdossa. Siellä se oli meitä asemalla vastassa. Bad Homburgia en ollut pahemmin googletellut kotona ja miettinyt mitä kaikkea pitää nähdä, jätin kaupungin esittelyn Hannalle. Nähtiin pari kirkkoa, joissa käytiin sisällä, linna, ostoskatu, yleistä kaupunginkuvaa ja torni, jossa poltettiin aikoinaan noitia. Tosin kotona tutkin asiaa tarkemmin ja torniin vangittiin 1603-1656 noitavainojen uhreja ennen teloitusta, eikä torni ollut alkuperäinen vaan kopio alkuperäisestä, mutta oli tuokin jo 110 vuotta vanha.

Illuminati confirmed!

Näin pienen Little Finland-nimisen liikkeen ja halusin mennä selvittämään puhutaanko siellä Suomea. Puhuttiin. Hanna oli monta kertaa kulkenut liikkeen ohi, muttei koskaan käynyt sisällä ja nyt se oli ihan mind blown, kun siellä sai Suomikontaktia ja myynnissä oli muun muassa Fazerin suklaita (vietiinkin Hannalle Fazerin sinistä tuliaisiksi). Höpöteltiin myyjän kanssa pitkät pätkät ja meidän lähtiessä se vielä tyrkkäsi jokaiselle karkkipussit mukaan. Käytiin vielä pullakahveilla jossain kahvilassa ja kohta oltiinkin keretty kiertelemään Bad Homburgia kolme tuntia.

Lähdettiin takaisin Frankfurtiin, Hanna tuli mukana. Käytiin tyhjentämässä laukut hotellille (Festhallelle ei saanut ottaa mukaan ruokaa eikä juomaa) ja jatkettiin sporalla messukeskukseen katsomaan EG vs Team Secret. Eetu sanoi, että nyt on kyllä autenttinen Dota-kokemus, kun viereen istahti venäläismies huutamaan venäjäksi. Siis suoraa huutoa lähes koko ajan paitsi ne kerrat kun puhui meille venäjää, vaikka sanottiin, ettei sitä puhuta. Että kuulemma sama se on pelatessa. Vaihdettiin paikkaa ja jätettiin Kirill yksin huutamaan. Nimen verran sain selvää sen höpinöistä. Ja että "I love ruskiy vodka". Lauloi se Tsingis Khaniakin yksinkertaisin lyriikoin: "Moscow, Moscow, Mooo-oooscow!"

Pelin jälkeen Eetu meni signing sessionsiin jonottamaan Tobiwanin (sama, jonka kanssa sai edellispäivänä yhteiskuvan) nimmaria. Eetu teki vihkoseen sille pienen tehtävän, sai veikkailla kuka voittaa finaalin ja millä tuloksin. Me Hannan kanssa odoteltiin sivussa, otettiin kuvia ja vastailtiin joidenkin yliopistopoikien monen sivun mittaiseen kyselyyn. Cossaajiakin oli paikalla ja heille oli varattu erillinen pukuhuone. Cossaajia näki pitkin viikkoa ja Festhallea, mutta oli niillä oma taukionsa signing sessions-alueella, jos halusi heidät kaikki nähdä samalla kertaa ja ottaa kuvia.

Sitten syömään. Mentiin sporalla hotellia kohti ja jäätiin pois kohdassa, jossa oltiin aiemmin nähty useampia ravintoloita. Päädyttiin irkkupubiin syömään hampurilaiset. Soittolista luuppasi ja Flogging Mollyä tuli ainakin neljä kertaa.  Taas oli halvat ateriat ja iso koko. Käveltiin kioskin kautta hotellille, jossa kävin suihkussa ja pistin itseni baarikuntoon, meikkailtiin Hannan kanssa Eetun odotellessa ja juodessa kaljaa.

Respa tilasi meille taksin ja sitä odotellessamme juteltiin juuri Festhallelta tulleille parille aasialaispojalle. Eetua kiinnosti tulokset. Taksi vei meidät Speak easyyn eli paikalliseen hevibaariin, jossa oli muutamat Hannan koulukaverit. Baarissa sai tupakoida sisällä, mikä sai mun silmät ärsyyntymään ja vuotamaan, eikä täten happikaan ollut kummoinen. Muutenkin väsytti ja... ei ahdistanut, mutta oli vähän awkward olo tuntemattomien ihmisten seurassa, joillaa oli selkeästi omat juttunsa ja puhuivatkin puolet ajasta saksaa. Tosin puhuttiin mekin paljon suomea, että sinänsä... Oltiin baarissa 21.30-00.30. Lähdettiin samalla, kun muutkin aloittivat kotimatkansa. Otettiin taksi takaisin hotellille. Katsottiin hetki Louis C.K.:ta tabletilta ja käytiin ennen kahta nukkumaan.

Lauantai: Frankfurt Major-finaalipäivä, Bad Homburg

Mentiin ysin jälkeen aamupalalle, siellä oli pari pöytää Dota-ihmisiä. Huoneessa torkahtelin vielä vähäsen, olin ihan silmät killissä lyhyiden yöunien jälkeen. 11.30 aikoihin oltiin jälleen Festhallella. Tai siinä ulkona jonossa. Major-tapahtuma oli maanantaista lauantaihin ja lauantai oli finaalipäivä ja näin ollen myös ainoa maksullinen päivä. Liput oltiin ostettu jo ennakkoon. Varmaankin joku 40min jonotettiin ennen kuin päästiin pelejä katsomaan, jolloin OG vs EG matsissa oli jo toinen peli käynnissä. Nyt ei siis ollut kuin vain tuo ja finaalipeli, mutta jälkimmäinen on paras viidestä, kun muut pelit ovat olleet paras kolmesta. Ajattelin, että pitkälle iltapäivään/alkuiltaan mennee kuitenkin. Ja menikin. Finaalissa oli Team Secret (Eetu osti niiden paidan) ja OG, molemmat Eetun suosikkitiimejä, joten sille oli ihan sama kumpi voittaa. OG voitti 3-1 ja päästiin lähtemään Festhallelta about 19.40. Mulla meni ihan hyvin aika, vaikka vähän epäilinkin asiaa. Olin ottanut kirjan mukaan, mutten edes lukenut sitä paljoa. Dota-tilanteeni koheni matkan aikana "en ymmärrä mitään" -> "ymmärrän vähän jotain ja kykenen seuraamaa peliä joten kuten".

Käytiin hotellilla, Eetu kävi nopeesti suihkussa, otettiin Hannan edellisiltana hotellille jättämät kamat mukaan ja lähdettiin uudestaan Bad Homburgiin, jonne saavuttiin 21.15. Hanna oli siellä päässä jälleen odottelemassa. Käveltiin (bussit eivät kulkeneet Bad Homburgissa viikonloppuna, koska ööö jotainjotain) Schreinerei Pfeiffer-ravintolaan, jossa Hanna halusi ehdottomasti meitä käyttää. Edellispäivänä ei oltu voitu siellä käydä, koska se avautui vasta 17.30. Otin Hannan suositteleman juustopastapannun ja otettiin kaikki lettujälkkärit. Johonkin pöytään vietiin "metri kaljaa" eli pitkula tarjotin täynnä tuoppeja. Huhhuh. :D Sen enempää ei Bad Homburgin iltaelämää ihmetelty kellon ollessa jo vaikka mitä ja lähdettiin paluumatkalle syömisen jälkeen. Hotellilla oltiin ~00.15.

Sunnuntai: Kotiinpaluu

Herätys oli ysiltä ja käytiin viimeisellä hotelliaamupalalla. Hanna tuli hotellille kymmeneltä vaikkei se ehtisikään meitä kuin hetken näkemään. Yhdeltätoista lähdettiin rautatieasemalle, jossa Hanna meidät 11.30 hyvästeli meidän lähtiessä junalla lentokentälle.

Ennen boardingia käytiin ostamassa paninit ja pullat/croissantit ja naatiskeltiin niitä odotellessa. Pääsin lentokentän wifillä ekaa kertaa internetasioiden ääreenkin sitten torstaiaamun ja Helsinki-Vantaan lentokentän wifin.

Koneen noustua iskin korvatulpat korvaan, asettelin niskatyynyn mukavasti ja nukuinkin koko matkan. Ei päästy Eetun kanssa vierekkäisille paikoilla, höh. Heräsin vasta about 20min ennen laskua. Kentällä oltiin 17.10 ja täti oli meitä hakemassa.

Sinne meni tän vuoden kolmas ulkomaanreissu, oli kivaa! Ihan erilainen matka kuin yleensä, koska Frankfurtissa ei ollut paljoa nähtävää, joten en sitä muutoin olisi matkakohteeksi valinnut, en ollut ennen käynyt tuollaisessa isossa pelitapahtumassa (tai pelitapahtumissa ylipäätänsäkään) ja luotin jollekin toiselle suunnittelun eli Bad Homburgin jätin Hannalle. Siskon kanssa reissaillessa tulee helposti 12h yöunet, täällä jäi vähäisiksi. Minneköhän sitä seuraavaksi... Varmaankin pääsiäiseksi keksin jotain.

Last Thursday to Sunday I was in Frankfurt and Bad Homburg, Germany. Never thought to visit Germany besides Berlin (went there 2008), but when Eetu asked me if we should go see our friend Hanna (she's there there as an exchange student) and watch some Dota (Frankfurt Major-tournament) I said why not.

Three days on a row we went to Festhalle to watch Dota and everyday we met Hanna. We went to see a couple of attractions in Frankfurt and Hanna showed us Bad Homburg, that's where she lives this exchange time. Food was cheap and plenty, so was beer though I didn't taste any. Eetu was a happy little fanboy watching and cheering his favourite teams (OG and Team Secret) and getting an autograph and a picture with his number 1 Dota caster Tobiwan. I myself do not play Dota, but my situation improved during the trip from "I don't get it, I don't get anything" to "oooh I get some things and I'm able to follow the game somewhat."

Funny thing... At the time I booked our hotel, I was not aware that Frankfurt had their own red light district. So of course the hotel was located in the middle of it. Oh well. Knowing that it was a bad neighborhood we just were more cautios, that's all.

A very different kind of trip that I'm use to. There was not that many things to see in Frankfurt, I had never been to a gaming event like that before and this was the first time I didn't plan everything all by myself - I let Hanna introduce Bad Homburg to us.

No more trips to abroad planned, but I'll probably think of something for Easter holidays.:)

1. 75% tästä merkinnästä oli hepreaa. Mutta kävitte ravintoloissa syömässä, jee!

Pidäthän kommentoinnin asiallisena. Kiitos viestistäsi! :)